DEN GODE VELKOMST

Formålet med denne side, er at hjælpe trænere/koordinatorer til at at styrke både trænings- og foreningsfællesskabet ved at sætte fokus på trivsel - herunder særligt hvordan vi tager godt imod nye spillere, så de har lyst til at komme igen både på holdet og i klubben.

"Før" - Hvilken information er tilgængelig før spilleren starter i klubben?

Her kan I på årgangen have fokus på jeres holdside - hvilken information giver I til nye spillere? Er det nemt at finde ud af om man bare kan møde op, eller er der nogen som skal kontaktes før man kommer til træning første gang? Vi har nogle anbefalinger til teksten på holdsiden - se eksempelvis U8 Piger holdsiden, hvor der er nogle få informationer til spillere, som har lyst til at prøve fodbold. Derudover er der link til Facebook-gruppen for årgangen - samt link til indmeldelse. Har du lyst til at skrive en ny tekst til jeres holdside? Så kom frisk - og send den til mail@tusefodbold.dk, når den er klar.

"Under" - Hvordan er træningen organiseret?

Hvis I har mulighed for det, er det klubbens anbefaling at finde en "velkomstvært" på årgangen. Personen er typisk en forælder/koordinator, som er tilstede ved de fleste træninger. Velkomstværten tager i mod den nye spiller på anlægget og giver en kort praktisk rundvisning (baner, idrætshus, toiletter, omklædning mv.) - samt informere kort om "regler og ting vi plejer at gøre". Aftal gerne at den nye spiller kommer senest 10 min. før træningen starter.

Velkomstværten (eller en anden frivillig) bør også udlevere klubbens velkomstfolder, som ligger på print i Idrætshuset.

Til træningen bør der gives en personlig velkomst til den nye spiller, så alle hører spillerens navn og får sagt hej. Lav gerne en navnerunde/navneleg, så der bliver sat navn og ansigt på. Hav evt. en "buddy-ordning", hvor en af de nuværende spillere får ansvaret for at følge den nye spiller til første træning.

Til træningen anbefaler vi altid at starte og slutte sammen i stor gruppe - sig "hej" og "tak for i dag" - slut gerne med kampråb for holdet eller andet. Sørg for at der er nogle øvelser som giver grin og fællesskab. Spillere bliver aldrig for store til fangelege eller andet - hav gerne både i starten og slutningen af træningen, så spillerne går hjem med et godt grin.

"Efter" - Hvordan følger I op på nye spilleres oplevelser?

Efter træningen er det vigtigt at følge op med de nye spillere - byd dem ind i Facebook-gruppen, hvor I også kan skrive en velkomst til spiller/forældre. Husk at snakke med de nye spillere og sig noget i stil med "fedt, du var med i dag! Hvad synes du om det? Har du lyst til at komme igen næste gang?"